De Texaanse procureur-generaal Ken Paxton heeft gisteren vijf grote fabrikanten van smart-tv’s aangeklaagd. De aanklacht luidt dat deze apparaten kijkers bespieden zonder hun toestemming. De gedaagden zijn onder meer Samsung, LG, Sony, Hisense en TCL.
Volgens het kantoor van Paxton verzamelen deze bedrijven onrechtmatig persoonlijke gegevens via Automated Content Recognition (ACR)-technologie. ACR wordt omschreven als een ‘onuitgenodigde, onzichtbare digitale indringer’. Deze software zou in staat zijn om elke 500 milliseconden screenshots te maken van het televisiescherm, kijkgedrag in realtime te monitoren en deze informatie zonder medeweten of toestemming van de gebruiker door te sturen naar het bedrijf. De verzamelde gegevens zouden vervolgens worden verkocht aan adverteerders voor gerichte advertenties, wat de privacy en gevoelige informatie van gebruikers, zoals wachtwoorden en bankgegevens, in gevaar brengt.
De rechtszaken stellen dat de bedrijven de Texas Deceptive Trade Practices Act hebben geschonden. Er wordt een schadevergoeding geëist van maximaal 10.000 dollar per overtreding, en tot 250.000 dollar per overtreding die personen van 65 jaar of ouder treft. Texas verzoekt tevens om een voorlopig verbod op het verzamelen, delen en verkopen van ACR-gegevens gedurende de looptijd van de rechtszaken.
De staat Texas betoogt dat het aanbieden van gepersonaliseerde content en gerichte advertenties geen legitieme redenen zijn voor het verzamelen van ACR-gegevens. De ‘onverzadigbare honger naar consumentengegevens’ van de bedrijven zou ver uitstijgen boven wat redelijkerwijs noodzakelijk is. De ‘invasieve data-oogst’ zou enkel dienen ter verhoging van de advertentie-inkomsten, wat volgens de aanklacht niet voldoet aan een consumentenbehoefte.
De zorgen over de privacy van smart-tv’s zijn niet nieuw. Een rapport van de adviesgroep Center for Digital Democracy stelde vorig jaar al dat ‘in de wereld van connected tv is kijkerssurveillance nu direct ingebouwd in de televisie, waardoor fabrikanten centrale spelers worden in dataverzameling, monitoring en digitale marketing’. De technologie achter smart-tv’s stelt fabrikanten in staat om op ongekende wijze gegevens te verzamelen en te manipuleren.