Ondanks de aanhoudende crisis rond de kosten van levensonderhoud, hebben consumenten geen plannen om hun uitgaven aan digitale thuisproducten te verminderen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van EY. Het onderzoek ondervroeg meer dan 21.000 consumenten in acht landen: de VS, Canada, Frankrijk, Italië, Zuid-Korea, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Slechts 16% van de digitale huishoudens heeft aangegeven hun uitgaven aan thuisbreedband, mobiele connectiviteit of streamingdiensten te hebben verminderd of dit van plan te zijn. Ongeveer een derde (32%) heeft geen maatregelen genomen om de kosten voor connectiviteit te drukken. Dit is opmerkelijk, aangezien 63% van de respondenten zich zorgen maakt over de stijgende kosten van breedband en 60% over de kosten van streamingplatforms.
Bereidheid tot hogere premie
Tegenover deze zorgen staat een toenemende bereidheid om meer te betalen voor premium diensten. Maar liefst 40% van de ondervraagden is bereid meer te betalen om alle content via één enkel platform te kunnen benaderen. In de Verenigde Staten loopt dit percentage op tot 50%, en onder 25- tot 34-jarigen in alle markten is dit zelfs 51%.
Tom Loozen, global telecommunications leader bij EY, merkt op dat consumenten hun prioriteiten herzien in het licht van hyperinflatie, maar dat breedband- en connectiviteitsaanbod zich grotendeels hebben weten te handhaven. Hij ziet verbeterde waardepercepties als een positief signaal voor connectiviteitsaanbieders, wat suggereert dat hun bundelaanbiedingen goed aanslaan. Dit intensiveert niet alleen de concurrentie, maar biedt ook enorme kansen voor providers die zich kunnen onderscheiden door superieure klantenservice en netwerkbetrouwbaarheid te bieden, verpakt in vereenvoudigde abonnementen die alle demografische groepen aanspreken.
Voorzichtige houding ten opzichte van nieuwe technologie
Hoewel de meeste smart home-producten een positieve vooruitzichten hebben ondanks het economische klimaat, wordt er een iets minder positieve adoptie verwacht voor nieuwe producten en diensten. Bijna de helft van de ondervraagde huishoudens (43%) geeft aan dat de crisis hen minder geneigd maakt om nieuwe connectiviteits- en contentervaringen aan te schaffen. Daarnaast zegt 48% minder geneigd te zijn om nieuwe technologieën en gadgets voor thuis aan te schaffen.
Het grote aantal spelers op de markt zorgt voor keuzestress bij consumenten. Het rapport van EY benadrukt de noodzaak voor providers om zich te onderscheiden om niet achterop te raken.
Adrian Baschnonga, lead analyst media en telecom bij EY, adviseert streamingproviders om zo wendbaar mogelijk te zijn in prijsstelling en positionering van hun pakketten om op te vallen in een steeds drukkere markt. Connectiviteitsaanbieders wordt geadviseerd stappen te ondernemen om aanhoudende problemen met betrouwbaarheid aan te pakken, bijvoorbeeld door klanten te informeren hoe ze de signaalsterkte kunnen maximaliseren of door proactievere ondersteuning te bieden tijdens netwerkonderbrekingen. Een groter merkvertrouwen zal cruciaal zijn voor smart home-providers om de adoptie van nieuwe technologieën voor thuis te versnellen.