Ga naar de inhoud
Home » AMD’s nieuwe FSR technologie verbetert gameprestaties aanzienlijk

AMD’s nieuwe FSR technologie verbetert gameprestaties aanzienlijk

AMD’s nieuwste FSR-technologie, nu bekend als FSR 4, belooft een aanzienlijke verbetering van gameprestaties en is ontworpen om naadloos compatibel te zijn met FSR 3.1. Games die FSR 3.1 ondersteunen, kunnen met een eenvoudige DLL-vervanging ook FSR 4 draaien, waarbij de Radeon-driver dit proces kan faciliteren als de game-instellingen deze optie niet bieden. Omgekeerd profiteren games met FSR 4-ondersteuning automatisch van FSR 3.1, wat ook oudere Radeon-kaarten en andere GPU’s ten goede komt. Dit biedt een welkome troost voor gebruikers zonder de nieuwste kaarten, die toch kunnen profiteren van toekomstige FSR-implementaties. Bovendien stelt AMD dat de nieuwe Frame Generation-technologie automatisch wordt ondersteund in games die de FSR 3.1.4-versie van FSR Frame Generation gebruiken.

Indrukwekkende prestatiewinsten

AMD claimt opmerkelijke prestatieverbeteringen wanneer alle vier de ‘Redstone’-technologieën gelijktijdig worden ingeschakeld. In vergelijking met native 4K-rendering op een RX 9070 XT, spreekt het bedrijf van een prestatieverbetering van 2,2x in God of War: Ragnarok tot maar liefst 4,7x in Cyberpunk 2077.

Kanttekeningen bij de prestaties

Het is echter belangrijk om enkele kanttekeningen te plaatsen bij deze indrukwekkende cijfers. Alle geteste ‘Redstone’-games werden gespeeld in de lagere ‘Performance’-modus, niet in de ‘Balanced’ of ‘Quality’-modi. Bovendien kan de meerwaarde van frame-generatietechnologieën sterk variëren per game. Deze technologieën kunnen namelijk extra latentie introduceren en vereisen een relatief hoge basisframesnelheid om goed tot hun recht te komen. Desondanks lijken AMD’s nieuwe toevoegingen, met name in combinatie met ray-tracing-effecten, een belangrijke stap om het prestatie- en beeldkwaliteitsverschil met concurrent Nvidia te verkleinen.

Beperkte beschikbaarheid en toekomstperspectief

De beperkte beschikbaarheid van deze verbeteringen voor oudere GPU’s, geïntegreerde GPU’s en huidige gameconsoles met een Radeon-basis, vermindert de opwinding aanzienlijk. Dit is extra jammer gezien de moeite die oudere RDNA-architecturen hebben met ray-tracing-prestaties. AMD heeft de uitrol van RDNA4 vertraagd en biedt momenteel geen top-tier GPU’s voor enthousiastelingen, betaalbare GPU’s onder de €300, of geïntegreerde GPU’s voor laptops en mini-desktops. Een relatief kleine gebruikersbasis kan de implementatie van deze functies door game-ontwikkelaars op korte termijn dempen.

Beschikbaarheid van de technologieën

FSR Upscaling, Frame Generation en Ray Regeneration zijn nu beschikbaar en geïntegreerd in een select aantal games. Radiance Caching is per direct beschikbaar voor ontwikkelaars en zal naar verwachting vanaf 2026 in games verschijnen.