De Californische afdeling voor motorvoertuigen (DMV) overweegt een tijdelijke stop op de verkoop van Tesla-voertuigen in de staat. Deze mogelijke maatregel volgt op een rechterlijke uitspraak die Tesla veroordeelt voor het doen van misleidende claims over de Autopilot en Full Self-Driving functies.
De uitspraak geeft Tesla zestig dagen de tijd om actie te ondernemen met betrekking tot de manier waarop de Autopilot en Full Self-Driving functies aan consumenten worden beschreven. Als Tesla hier niet aan voldoet, riskeert het bedrijf een schorsing van de dealerlicentie voor dertig dagen, wat de verkoop van nieuwe voertuigen in Californië gedurende die periode zou stilleggen. De DMV had in juli al een schorsing aangevraagd, voortkomend uit jarenlange klachten over de marketingpraktijken van Tesla.
Tesla heeft sindsdien de beschrijving van zijn Full Self-Driving functie en de bijbehorende homepage aangevuld met de toevoeging “(Supervised)”. De DMV heeft echter een eerdere aanbeveling van de rechter om ook de productielicentie van Tesla te schorsen, verworpen en hier een permanente opschorting voor uitgevaardigd.
Controversiële functies en bredere discussie
De beschrijvingen van Tesla’s Autopilot en Full Self-Driving functies zijn al langer onderwerp van controverse en vormen de kern van een class-action rechtszaak. Centraal staat de vraag of de marketing van Tesla de indruk wekt dat deze functies geen bestuurdersinterventie vereisen. Sommige rechtszaken stellen dat deze marketing heeft geleid tot ongelukken, waarbij bestuurders te veel vertrouwen stelden in de technologie van Tesla. Het bedrijf werkt ondertussen aan de uitbreiding van de zelfrijdende functies naar andere internationale markten.
Ondanks juridische strijd en een recente vertraging in de verkoopcijfers, blijft Tesla de grootste en meest prominente fabrikant van elektrische voertuigen wereldwijd. Hoewel dit het bedrijf ook een groter doelwit maakt voor regelgeving en juridische uitdagingen, beperkt de discussie over de terminologie rond zelfrijdende voertuigen zich niet tot Tesla.
Brian Moore, chief policy officer bij Bot Auto, een bedrijf gespecialiseerd in autonoom rijden voor vrachtverkeer, benadrukt het belang van duidelijke taal. “Autonomie terminologie vormt de publieke verwachtingen, en onnauwkeurig taalgebruik kan de grens tussen rijassistentie en werkelijk autonome systemen doen vervagen,” stelt Moore. “Wanneer termen volledige capaciteit impliceren, maar nog steeds menselijk toezicht vereisen, ontstaat er verwarring.”
Moore pleit voor transparantie, verantwoordingsplicht en duidelijke communicatie over de capaciteiten en beperkingen van voertuigen met autonome functies, zowel die met menselijk toezicht als volledig geautomatiseerde systemen. De recente uitspraak van de Californische DMV wordt door hem gezien als een positieve stap in de richting van het creëren van meer duidelijkheid.
“De actie van Californië laat zien dat toezichthouders nauwlettender kijken naar hoe autonome systemen aan het publiek worden gepresenteerd, en die focus op transparantie is gezond voor de industrie,” aldus Moore.